– З ким легше працювати: з дорослими чи з дітьми?
– Буває по-різному, бо іноді дорослі поводяться, як діти, а діти поводяться, як дорослі. Дорослі починають вести себе, як діти, коли у них щось не виходить або коли вони не хочуть це робити. Тоді вони займають дитячу позицію «Ні, я не можу, не вмію, не буду». А от якщо діти дуже серйозно ставляться до того, що роблять, тоді вони поводяться дуже по-дорослому: вони добре сприймають інформацію, намагаються виконувати все, що потрібно. Тож, буває по-різному. Це залежить не від віку. Це залежить від людини. І від того, наскільки цікаво цій дитині чи дорослому чомусь навчитися, незважаючи на те, виходить це в нього чи ні. Тут найголовніше – бажання. Тут справа в тому, щоб навчитися чомусь новому.
– А як щодо співвідношення талант-бажання?
– Якщо у людини є здібності, вона швидше досягає результату. А якщо здібностей менше, то людині доводиться докладати більше зусиль. Але головне тут терпіння, бажання і постійне долання бар'єру з того, що щось не виходить, щось дається непросто, особливо коли поруч знаходиться надзвичайно талановиті. Треба не звертати на них уваги, ніколи не порівнювати себе з ними, а завжди порівнювати себе з власними досягненнями, щоб зрозуміти, яким ти був вчора і яким ти будеш завтра. Це надає впевненості в собі і наближує людину до її мети, до перемоги над собою. Тільки терпінням і працею можна досягти свого.
– З якими людьми краще працювати?
– Легше працювати з тими, хто бере інформацію, яку ти даєш. Коли ти ділишся чимось, і людина сприймає це і одразу ж починає використовувати, тоді, звісно, краще. Добре, коли тебе чують. Бо коли тебе не чують, все те, що ти віддаєш, губиться. Складно, коли немає взаємодії.
– Чи потрібно намагатися встановити взаємодію з тим, хто цього не прагне?
– Якщо це група, якій потрібно зробити постановку, і всі мають виступати на сцені, варіантів немає – треба шукати підхід.
– Що таке талант і наскільки сильно він впливає на кінцевий результат?
– Талант – це поцілунок Бога. З ним народжуються. Це те, що людині дається легко в певній сфері, без додаткових зусиль. Наприклад, якщо брати дітей, то деякі приходять на перше заняття і сідають у шпагат. Їм не потрібні довгі виснажливі роки тренувань зі стречінгу для того, щоб зробити це. Це природні данні.
– І все ж таки чи можна вважати талант стовідсотковою гарантією успіху?
– Я вважаю, що без старанності далеко не заїдеш. Все одно потрібна практика. Моя вчителька з математики казала колись, що талант складається з одного проценту бажання і дев'яносто дев'яти процентів виконання. Будь-який талант потрібно розвивати і використовувати правильно.
– Як це розуміти – правильно?
– Це значить, що все одно потрібно займатися і тренуватися, а не чекати, що талант сам принесе успіх. Якщо у тебе є талант до танцю, це не означає, що ти можеш з'являтися на репетиції на самому початку, коли вже приходить хореограф. Ти повинен приходити раніше і розігріватися як слід, готувати своє тіло до роботи. До таланту треба ставитися дбайливо.
–Чи допомагає талант людині в житті?
–Я вважаю, це залежить від того, як людина ставиться до свого таланту. Іноді він допомагає, але ж скільки є талановитих людей, які не змогли реалізувати себе, не змогли знайти гарне застосування своїм здібностям!
– Чи псує людину талант?
–Це залежить від оточуючого середовища. Якщо оточуючі обожнюють таку людину, це може зіграти з людиною поганий жарт, бо тоді вона починає ставити себе вище за інших, і це, як правило, закінчується погано. Тож талант талантом, а людина має залишатися людиною. (сміється)