– Світ мистецтва належить чоловікам чи жінкам? Чи у цьому питанні панує паритет?
– Світ мистецтва належить Всесвіту. Там є якийсь великий інформаційний колодязь, спільний, який є надбанням всіх віків, всіх поколінь, не однієї цивілізації, і ми всі з нього черпаємо. Хто скільки – це, як мені здається, не стать вирішує, це вирішує призначення.
– У кого який черпачок…
– Так, хтось може і жменею начерпати, хтось в подолі донесе, а є такі, що і в решеті несуть і доносять! Мені здається, що немає ніякої прив'язки до статі.
– Це чудова новина! Сучасна жінка – це, перш за все…
– Жінка. Хтось скаже, що сучасна жінка – це впевнена в собі, незалежна особа, яка може себе забезпечити… А нащо (сміється), коли є багато іншого, цікавого в житті? Не треба бути супервпевненою чи суперзабезпеченою. Можна жити на рівні інших енергій. Тому жінка – це жінка. Якась інша жінка вам скаже, що це щось інше (сміється), але ж це запитання до мене, тому ось так.
– А сучасний поет – це…
– (регоче) Жебрак. А якщо серйозно… Якщо я беру це через призму своєї поезії, то людина, яка либонь пише в своє задоволення, і тоді це задоволена людина, поет, який має змогу творити, ділитись, наповнюватись; либонь це людина, яка хоче прозвучати десь, чогось добитись,і тоді це така людина, яка стукає в усі двері, б'ється лобом, десь її відправляють, десь її лають, десь її повчають, мовляв, оце з цим не римується… Тоді, виходить, це глибоко нещасна людина. Я проти таких поетів. Я періодично буваю і в цій ролі, коли доводиться кудись стукати, десь щось просити, щось комусь доводити… Але навіщо все це? Я не мушу нічого доводити, а всі інші не зобов'язані приймати те, що я створюю. Це справа добровільна. Має виникнути взаємна любов: ти знаходиш свого читача-слухача, і все. Не треба подобатися всьому світу.
– Тоді щодо сучасної режисури можна сказати, що…
– Мені здається, що я не можу зараз так голосно заявити про всю сучасну режисуру, але молодих, цікавих режисерів зараз, слава Богу, багато…
– А, може, вони завжди були?
– Я думаю, що вони були завжди, і добре, що вони є і зараз. Ті, що були десять років тому, вже не відносяться до сучасної режисури. Театр зараз розвивається. І – що дуже круто – розвивається альтернативний театр. Не просто державний, куди людина прийшла після випуску, бо їй нікуди дітися, а є люди, які хочуть творити незалежно від того, чи є в них фінанси, чи є в них ще якісь можливості… Вони хочуть творити за покликом, і це, мабуть, найкраще в сучасній режисурі. Це тримається на ентузіазмі, і багато чого цей ентузіазм вирішує. Режисери стали сміливіші. Вони не бояться сказати, немає цензури, заборонених тем… Тепер можна говорити про все, якщо ти знаєш, як про це сказати.
– Це дає більше свободи, чи, може, навпаки?
– Це дає більше свободи, але на мою думку, в той же час треба очікувати тоді, що в тебе полетить більше каменюк (всміхається). Тому що якщо ти багато кому подобаєшся, то пропорційно ти багато кому і не подобаєшся. І якщо стоїть чотири людини, дві люблять те, що ти робиш, а двоє плюють, то в тебе плюнуть всього два рази. А якщо стоїть двісті чоловік, то якщо в тебе плюне сто… Ті, що люблять, люблять дуже дистанційно, а плюють дуже фізично.
– Як справлятися з оцим «плюють»?
– Робити своє далі. Бути собою. Якщо постійно під всіх підстроюватись… Треба, звісно, шукати компроміс в стосунках, не можна просто рубати з плеча, але треба розуміти, кому і що ти доносиш. Звісно, є певні обмеження в залежності від аудиторії, але головне – не зраджувати собі. Бо якщо тебе змушують, за цукерку, або, навпаки, погрожуючи батогом, щось зробити, то це вже не ти. А якщо це вже не ти, то це вже не буде щиро. І в тому дуже погана енергетика, мені здається.